Strategia Rozwoju Miasta Marki
Strategia rozwoju Miasta Marki na lata 2022-2030 to długookresowy, perspektywiczny plan działania, określający strategiczne cele rozwoju oraz wskazujący takie kierunki (przedsięwzięcia i zadania realizacyjne), które są niezbędne dla osiągnięcia trwałego, pozytywnego wizerunku oraz optymalnej struktury społeczno-gospodarczej i przestrzennej miasta.
Proces opracowania
Gmina Miasto Marki wspólnie ze Stowarzyszeniem Wspierania Inicjatyw Gospodarczych Delta Partner z Cieszyna jako wykonawcą usługi, na podstawie zawartej w 2021 r. umowy przystąpiła do opracowania Strategii Rozwoju Miasta Marki na lata 2022-2030 wraz z prognozą oddziaływania na środowisko.
Strategia rozwoju miasta Marki na lata 2022-2030 została opracowana w oparciu o model partycypacyjno-ekspercki. Jest łącznym efektem prac warsztatowych, analitycznych oraz wyników uzyskanych w ramach badań społecznych. Jest także spójna z opracowaniami szczebla regionalnego oraz krajowego.
Spotkania konsultacyjne odbywały się w dniach:
25 kwietnia o godz. 18.00 w Szkole Podstawowej nr 3 (ul. Pomnikowa 21);
26 kwietnia o godz. 18.00 w Szkole Podstawowej nr 5 (ul. Wczasowa 5);
27 kwietnia o godz. 18.00 w Centrum Aktywności Fabryczna 3 (CAF3).
Uwagi do strategii można było składać także z wykorzystaniem formularza papierowego oraz elektronicznego.
Opracowany dokument w 2022 r. uzyskał pozytywną opinię Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie i Mazowieckiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Warszawie.
Kolejnym etapem było ogłoszenie przez Burmistrza Miasta Marki konsultacji społecznych projektu dokumentu. Konsultacje prowadzone były w terminie od 6 do 27 lipca 2022 r. W trakcie trwania konsultacji nie zgłoszono żadnych uwag do dokumentu.
Badania z mieszkańcami
W badaniach wzięło udział 1.416 dorosłych mieszkańców oraz 683 osoby w wieku szkolnym. Wyniki przeprowadzonych badań zostały uzupełnione i skorelowane z wynikami badania prowadzonego w Markach przez samorząd w marcu 2021 r.
Badanie miało charakter ankiety internetowej, a jej celem było poznanie mocnych i słabych stron miasta z perspektywy mieszkańców.
Poniżej przedstawiono wybrane wnioski z badania:
ponad 75% ankietowanych jest zadowolonych z zamieszkiwania w mieście Marki. Blisko 70% przeprowadziło się do gminy w ciągu ostatnich dwóch dekad na skutek decyzji swojej lub rodziców;
wśród mocnych stron ankietowani wymieniają atrakcyjną lokalizację (położenie blisko Warszawy, będącej miejscem pracy i edukacji dla mieszkańców), jak również wskazane wcześniej tereny zielone oraz obiekty sportowe i kulturalne;
mieszkańcy najlepiej ocenili ofertę sportową i rekreacyjną (71,6% pozytywnych ocen), dostępność terenów zielonych (64,2%) oraz jakość świadczenia usługi odbioru odpadów (56,7%);
najgorzej oceniono aspekty związane z dostępnością i jakością usług podstawowej, jak i specjalistycznej opieki zdrowotnej, co stanowi istotne wyzwanie z uwagi na rosnące potrzeby mieszkańców oraz postępujące starzenie się społeczności;
za największy minus uważają niezadowalającą jakość infrastruktury drogowej i okołodrogowej, która utrudnia codzienne funkcjonowanie - z tego względu blisko 1/3 respondentów za priorytetowe uznało poprawę stanu infrastruktury drogowej oraz okołodrogowej (chodniki, oświetlenie).
WIZJA ROZWOJU
Jesteśmy bardziej zintegrowaną wspólnotą mieszkańców, kształtującą naszą marecką tożsamość i postrzegającą Marki jako dobro wspólne.
Zapanowaliśmy nad ładem przestrzennym, urbanistycznym i architektonicznym miasta oraz systematycznie poprawiamy infrastrukturę publiczną wraz z zapewnieniem wysokich standardów usług publicznych.
Uważamy lata 2022-2030 za obiektywny sukces.
MISJA ROZWOJU
Misją miasta jest podnoszenie standardu życia w Markach, jakości usług społecznych, budowanie wspólnoty mieszkańców i tożsamości, troska o rozwój gospodarczy, a także łagodzenie niekorzystnych skutków urbanizacji.
CELE Strategiczne
Cel strategiczny 1.
Ograniczanie negatywnych skutków urbanizacji oraz odpowiadanie na związane z nią wyzwania:
KD 1. Modernizacja i budowa infrastruktury publicznej
KD 2. Ograniczanie skutków kryzysu klimatycznego
KD 3. Podnoszenie jakości przestrzeni publicznych i zagospodarowania przestrzennego
Cel strategiczny 2.
Budowanie miejskości Marek:
KD 4. Marki atrakcyjnym miastem do prowadzenia działalności gospodarczej
KD 5. Marka miasta – efektywny i sprawnie komunikujący samorząd
Cel strategiczny 3.
Budujemy tożsamość marecką w oparciu o wysoką jakość usług:
KD 6. Silne społeczeństwo obywatelskie
KD 7. Kompleksowa rewitalizacja
KD 8. Polityka senioralna
KD 9. Prowadzenie zintegrowanej polityki kierowanej do młodzieży i osób w średnim wieku
KD 10. Oświata i edukacja
KD 11. Polityka społeczna
KD 12. Atrakcyjna oferta kulturalna
Wskaźniki realizacji Strategii Rozwoju Miasta Marki