REALIZOWANE POLITYKI, PROGRAMY I STRATEGIE
Ta część dokumentu podsumowuje najważniejsze zadania wykonane w 2022 r. przez Miasto Marki związane z realizacją polityk lokalnych, programów i strategii.
Warto zwrócić uwagę na Strategię Rozwoju Miasta Marki, która wyznacza główne kierunki rozwoju miasta do 2030 r. Dokument został przyjęty pod koniec 2022 r. Dodatkowo należy podkreślić szczególną rolę, jaką w sferze programów i strategii odgrywają realizacje w obszarze pomocy społecznej (7 programów).
W 2022 r. Burmistrz był zaangażowany w wiele działań dotyczących realizacji i wdrożenia działań zaplanowanych w programach i strategiach. Te dokumenty są dedykowane konkretnym zadaniom własnym.
27
dokumentów i programów strategicznych było realizowanych w 2022 r.,
w tym:
5
z obszaru
ochrony środowiska
7
z obszaru
pomocy społecznej
4
o charakterze
ogólnym
1
z obszaru
ładu przestrzennego
2
z obszaru
gospodarki komunalnej
5
z obszaru
ochrony zdrowia
1
z obszaru
oświaty
1
z obszaru
rewitalizacji
1
z obszaru
gospodarki mieszkaniowej
Krótki opis realizacji
programy o charakterze ogólnym
Strategia rozwoju miasta Marki na lata 2022-2030 to długookresowy, perspektywiczny plan działania, określający strategiczne cele rozwoju oraz wskazujący takie kierunki (przedsięwzięcia i zadania realizacyjne), które są niezbędne dla osiągnięcia trwałego, pozytywnego wizerunku oraz optymalnej struktury społeczno-gospodarczej i przestrzennej miasta.
Dokument został opracowany na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372) oraz ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057). Warto podkreślić, że dokument jest w pełni zgodny ze znowelizowanymi przepisami przywołanych ustaw (13 listopada 2020 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw).
Przedmiotowy dokument składa się z:
części diagnostycznej, opierającej się na analizie danych zastanych oraz mocnych i słabych stronach całej jednostki samorządowej (w części zasadniczej sformułowano, zgodnie z zaleceniami, jedynie wnioski, a pozostałe analizy umieszczono w załączniku) oraz
planistycznej, która identyfikuje kluczowe cele, kierunki i plany na poziomie strategicznym i operacyjnym. Nadrzędnym celem opracowania i wdrażania Strategii rozwoju miasta Marki na lata 2022-2030 jest poprawa jakości życia mieszkańców.
Strategię przyjęto do realizacji uchwałą nr LXI/634/2022 Rady Miasta z dnia 14 grudnia 2022 r.
Strategia rozwoju metropolii warszawskiej do 2040 roku
15 listopada odbyła się konferencja inaugurująca prace nad „Strategią rozwoju metropolii warszawskiej do 2040 roku”.
Obecnie trwają prace nad przygotowaniem głównego dokumentu. Nowa Strategia będzie spełniała kryteria strategii rozwoju ponadlokalnego, a jednocześnie będzie stanowiła odpowiedź samorządów lokalnych na zmieniające się uwarunkowania zewnętrzne. Dokument określi obszary współpracy jednostek samorządu terytorialnego, w tym Miasta Marki, dzięki którym będą mogły one działać sprawniej i bardziej efektywnie. Będzie to rodzaj „umowy” akceptowanych przez wszystkie strony kierunków rozwoju metropolii warszawskiej.
PROGRAM WSPÓŁPRACY na 2022 r. Gminy Miasta Marki Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI WYMIENIONYMI W ART. 3 UST. 3 USTAWY O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XL/489/2021 Rady Miasta Marki z dnia 24 listopada 2021 r.
Cel:
Nadrzędnym celem Programu jest budowanie partnerstwa pomiędzy Miastem Marki i organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, służącego diagnozowaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców miasta oraz wzmacnianiu aktywności społeczności lokalnych. Program obejmuje wsparcie w takich obszarach jak: sport; ochrona zdrowia; wspieranie działań na rzecz osób, rodzin i grup zagrożonych wykluczeniem społecznym; pomoc społeczna, promocja i organizacja wolontariatu; kultura i ochrona dziedzictwa narodowego; bezpieczeństwa publiczne; wspieranie działań niosących pomoc osobom chorym, starszym i niepełnosprawnym; wspierania edukacji ekologicznej wśród dzieci i młodzieży.
Realizacja w 2022 r.:
29 września 2022 r. organizacje pozarządowe wybrały swoich przedstawicieli do Mareckiej Rady Działalności Pożytku Publicznego II kadencji.
Poniżej przedstawiono wartość wykonania działań w poszczególnych tematach w ramach realizacji Programu.
Szczegółowe informacje dotyczące realizacji Programu zawarto na podstronie raportu Realizacja zadań w ramach pożytku publicznego.
Realizowano także dwa programy (Karty) skierowane do wszystkich mieszkańców miasta:
programy z obszaru pomocy społecznej
STRATEGIA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH DLA GMINY MIASTo Marki
Podstawa prawna:
Uchwała nr XXXI/224/2016 Rady Miasta Marki z dnia 29 czerwca 2016 r.
Cel:
Przedmiotowa strategia wyznacza cele strategiczne i działania, których osiągnięcie w znaczący sposób może przyczynić się do rozwiązywania wielu problemów społecznych i zminimalizować ich skutki. Strategia stanowi zatem podstawę do realizacji działań, które mają przyczynić się do poprawy warunków życia mieszkańców Marek, w szczególności tych, którzy są zagrożeni marginalizacją i wykluczeniem społecznym i doprowadzić do integracji społecznej. Strategia stanowi materiał wyjściowy do opracowania szczegółowych programów i projektów z zakresu polityki społecznej.
Realizacja w 2022 r.:
23 lutego Rada Miasta podjęła uchwałę nr XLVIII/536/2022 w sprawie przystąpienia do opracowania Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych dla Gminy Miasto Marki na lata 2022 -2027.
Zadania realizowane w ramach poszczególnych dokumentów strategicznych scharakteryzowano poniżej.
Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie dla Miasta Marki na lata 2021-2023
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXIX/363/2020 Rady Miasta Marki z dnia 30 grudnia 2020 r.
Cel:
Zadaniem Programu jest wprowadzenie w życie działań mających na celu udzielanie pomocy ofiarom przemocy rodzinnej, a także podejmowanie odpowiednich działań wobec sprawców przemocy oraz zwrócenie uwagi społeczności lokalnej na zjawisko przemocy w rodzinach zamieszkałych na terenie Marek. Program wyznacza również główne kierunki działania Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w celu skutecznego reagowania na to zjawisko.
Realizacja w 2022 r.:
Podjęto działania dotyczące tworzenia nowego programu na lata 2024-2026. W tym celu zbierano szczegółowe dane, informacje zwrotne oraz wszelkie sugestie osób i instytucji zaangażowanych w realizacje Programu. Uzyskanie tych danych pozwoli na sformułowanie diagnozy z realizacji zaplanowanych działań, a także opracowania nowych bądź korekty już powstałych wskaźników i obszarów działania.
Osoby doznające przemocy w rodzinie, jak i osoby stosujące przemoc oraz członkowie rodzin, a szczególnie małoletnie dzieci, korzystały ze stałego wsparcia terapeutycznego w Mareckim Punkcie Pomocy Dziecku i Rodzinie.
Główne działania w zakresie profilaktyki:
zwiększenie i wzmocnienie działań interdyscyplinarnych w środowisku lokalnym na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie na terenie miasta Marki, pozyskiwanie nowych partnerów do współpracy;
prowadzenie lokalnej kampanii społecznej w formie kolportażu materiałów informacyjnych, za pośrednictwem internetu, lokalnej prasy, w placówkach publicznych na terenie miasta oraz innych instytucji działający na rzecz dziecka i rodziny tj. oświata, służba zdrowia, policja, PCPR, sąd, organizacje pozarządowe, placówki wsparcia dziennego;
akcje społeczne w środowisku lokalnym i konferencja dla profesjonalistów (udział w Pikniku Rodzinnym dla mieszkańców Marek, współorganizowanie kampanii „Powiedz o tym komuś”, zwracającej szczególną uwagę na przemoc wobec kobiet).
Główne działania w obszarze wsparcia dla osób doświadczających przemocy w rodzinie:
zwiększenie dostępności do pomocy specjalistycznej - psychologicznej, prawnej, medycznej;
zapewnienie bezpiecznego schronienia dla osób doświadczających przemocy w mieszkaniu chronionym, w Domu Samotnej Matki w Zielonce;
pomoc w formie interwencji, pracy socjalnej i pomocy finansowej;
prowadzenie comiesięcznych spotkań Zespołu Interdyscyplinarnego oraz powoływanie Grup Roboczych do indywidualnej pracy z rodzinami, w których występuje uzasadnione podejrzenie występowania zjawiska przemocy w rodzinie. Regularne i systematyczne spotkania grup roboczych, podejmowanie współpracy z innymi Zespołami Interdyscyplinarnymi;
podnoszenie kwalifikacji i kompetencji służb, w tym szkolenia podnoszące kwalifikacje, m.in. dla członków ZI, konferencja skierowana do profesjonalistów i udział pracowników w spotkaniach superwizyjnych.
Niebieskie Karty
W związku z uzasadnionym podejrzeniem występowania przemocy w rodzinie 2022 r. prowadzonych było 61 procedur „Niebieskie Karty”:
16 zostało wszczętych przez jednostki organizacyjne pomocy społecznej,
2 przez przedstawicieli GKRPA w Markach,
29 przez funkcjonariuszy Policji,
9 przez przedstawicieli oświaty,
5 przez przedstawicieli ochrony zdrowia.
Do indywidualnej pracy z rodzinami w ramach procedury Zespół Interdyscyplinarny powołał 51 grup roboczych. W 2022 r. w 21 przypadkach zostały skierowane do prokuratury zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa w związku z użyciem przemocy w rodzinie.
W 2022 r. w ramach działającego punktu informacyjno-konsultacyjnego prowadzono następujące konsultacje specjalistyczne:
terapeuta ds. uzależnień – 49 osób;
specjalista ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie – 41 osób;
psycholog – 28 osób;
prawnik – 46 osób;
doradca zawodowy – 15 osób;
mediacje – 9 osób;
specjalista ds. kompetencji wychowawczych – 16 osób.
Program Wspierania Rodziny dla Miasta Marki na lata 2020-2022
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XVIII/241/2020 Rady Miasta Marki z dnia 29 stycznia 2020 r.
Cel:
Program wyznacza działania mające na celu wspieranie rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych w procesie przywracania zdolności tych rodzin do prawidłowego funkcjonowania w szczególności poprzez pracę z rodziną oraz zapewnienie pomocy w opiece i wychowaniu dzieci.
Realizacja w 2022 r.:
Prowadzono zadania z zakresu pracy socjalnej, w ramach których realizowano:
budowanie relacji. Szczegółowa diagnoza sytuacji osoby/rodziny, określenie obszarów problemowych, dążenie do ustalenia przyczyn ich istnienia, wypracowanie indywidualnego planu pomocy i wsparcie osoby/rodziny w jego realizacji. Ewaluacja planu i ewentualna korekta (każdorazowo);
wspieranie osoby lub rodziny, wskazanie zasobów zmierzających do zmniejszenia poczucia lęku, braku wpływu na swoją sytuację życiową. (Praca na zasobach – w każdej sytuacji);
pogłębiona diagnoza sytuacji osoby/rodziny, pomoc w zrozumieniu uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych istniejących problemów;
towarzyszenie we wspólnym załatwianiu spraw urzędowych, wzmacnianie podmiotowości klientów (członków rodzin) i ułatwianie nabywania nowych umiejętności i kompetencji, wzbudzanie sprawczości i wskazywanie na możliwości samodzielnego podejmowania działań zmierzających do poprawy sytuacji życiowej;
prowadzenie poradnictwa w ramach kompetencji pracownika socjalnego, ułatwianie dostępu do poradnictwa (szczególnie prawnego i psychologicznego) i usług specjalistycznych.
Często były to też działania interwencyjne obejmujące osoby/rodziny, które dotknął kryzys życiowy, w ramach których:
udzielano pomoc psychologiczną oraz z zakresu wsparcia emocjonalnego;
zapewniano pomoc w zaspokojeniu podstawowych potrzeb socjalnych, w tym miejsca do spania, dostęp do usług medycznych, odzieży, żywności, przedmiotów wyposażenia mieszkania, art. dla dzieci, itp.;
prowadzono interwencje w instytucjach typu – sąd, prokuratura, placówka edukacyjna itp.
W sytuacji gdy rodziny z dziećmi potrzebowały systematycznego i długotrwałego wsparcia, którego nie mógł udzielić pracownik socjalny w koniecznym zakresie, na jego wniosek do rodziny kierowany był Asystent Rodziny. Ośrodek Pomocy Społecznej w Markach zatrudnia 2 Asystentów Rodziny, którzy:
realizowali plan pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym, a jeżeli sytuacja tego wymaga koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej oraz pomoc jej w jego realizacji;
udzielali pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w rozwiązywaniu problemów socjalnych, psychologicznych, wychowawczych z dziećmi, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej;
współpracowali z jednostkami administracji rządowej, samorządowej oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny;
prowadzili dokumentację dotyczącą pracy z rodziną;
dokonywali okresowej oceny sytuacji, nie rzadziej niż co pół roku;
monitorowali funkcjonowanie rodziny po zakończeniu pracy z rodziną i sporządzali, na wniosek sądu, opinię o rodzinie i jej członkach.
Program Posiłek w szkole i w domu na lata 2019 - 2023
Podstawa prawna:
Uchwała Nr III/22/2018 Rady Miasta Marki z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie przyjęcia wieloletniego programu "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2019- 2023, oraz uchwała Nr III/23/2018 Rady Miasta Marki z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie podwyższenia kwoty kryterium dochodowego i ustalenia zasad zwrotu wydatków poniesionych na świadczenia w ramach realizacji programu „Posiłek w szkole i w domu”.
Cel:
Program stanowi realizację wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2019-2023 - moduł I i II. Jego celem jest ograniczenie zjawiska niedożywienia dzieci i młodzieży z rodzin o niskich dochodach lub znajdujących się w trudnej sytuacji.
Realizacja w 2022 r.:
W 2022 r. Ośrodek Pomocy Społecznej w Markach przyjął:
730 wniosków o świadczenie pieniężne na zakup posiłku lub żywności;
54 wnioski o zapewnienie posiłków w szkołach i przedszkolach;
71 wniosków na produkty żywnościowe oraz
5 wniosków o ciepły posiłek.
Ogólnie z programu „Posiłek w szkole i w domu” skorzystało 439 osób:
47 dzieci do czasu podjęcia nauki w szkole;
95 dzieci w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz
303 osoby otrzymujące wsparcie na podstawie art. 7 ustawy o pomocy społecznej.
Najczęstszą forma pomocy z programu stanowił zasiłek celowy w formie pieniężnej. Z tej formy pomocy skorzystało 230 rodzin, co stanowiło 409 osób w rodzinach, którym udzielono łącznie 687 świadczeń.
Zasiłek celowy został więc przyznany na 45 dzieci w wieku do czasu podjęcia nauki, 80 dzieci w wieku szkolnym i 284 osoby dorosłe. Z produktów żywnościowych skorzystało łącznie 65 rodzin, co stanowiło 93 osoby w rodzinie. Ze świadczenia w formie posiłków - 58 osób: 12 dzieci w przedszkolach, 41 dzieci w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz 5 osób dorosłych.
Łącznie na realizację programu wydatkowano 333.290,00 zł:
264.611,00 zł pochodziło z dotacji celowej;
68.679,00 zł zostało pokrytych ze środków własnych gminy.
Program osłonowy „Korpus Wsparcia Seniorów” na 2022 r. dla mieszkańców Miasta Marki
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LII/566/2022 Rady Miasta Marki z dnia 25 maja 2022 r.
Cel:
Program osłonowy „Korpus Wsparcia Seniorów” na 2022 r. dla mieszkańców Miasta Marki został przyjęty w celu realizacji programu Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej pod nazwą „Korpus Wsparcia Seniorów” na 2022 r., w zakresie wdrożenia modułu I. Program miał na celu zapewnienie usługi wsparcia na rzecz seniorów w wieku 65 lat i więcej przez świadczenie usług wynikających z rozeznanych potrzeb na terenie danej gminy. Grupę docelową stanowili mieszkańcy Marek, osoby w wieku 65 lat i więcej, doświadczające problemów z samodzielnym funkcjonowaniem ze względu na stan zdrowia, prowadzące samodzielne gospodarstwa domowe lub mieszkające z osobami bliskimi, które nie są w stanie zapewnić im wystarczającego wsparcia.
Realizacja w 2022 r.:
Z Programu w 2022 r. skorzystało 31 osób, w tym jedna osoba uzyskała wsparcie wolontariusza. Źródłem finansowania Programu w 2022 r. były środki finansowe pozyskane z Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, pochodzące z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. Miasto uzyskało fundusze w wysokości 17.062,12 zł.
Program "Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej" - edycja 2022
Podstawa prawna:
Źródłem finansowania Programu jest państwowy fundusz celowy Fundusz Solidarnościowy.
Cel:
Głównym celem Programu jest wprowadzenie usługi asystenta jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym.
Realizacja w 2022 r.:
Usługami asystenta w Programie objęto 25 osób niepełnosprawnych, w tym 1 dziecko, 17 osób posiadających orzeczenie o znacznym stopniem niepełnosprawności oraz 7 osób z orzeczeniem o stopniu umiarkowanym wydanych na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych albo orzeczenia równoważne do wyżej wymienionego.
W Programie zrealizowano 12.480 godzin usług asystenckich.
Program "Opieka wytchnieniowa" - edycja 2022
Podstawa prawna:
Źródłem finansowania Programu jest państwowy fundusz celowy Fundusz Solidarnościowy.
Cel:
Głównym celem Programu jest wsparcie członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad dziećmi z orzeczeniem o niepełnosprawności oraz osobami ze znacznym stopniem niepełnosprawności oraz orzeczeniami równoważnymi.
Realizacja w 2022 r.:
W 2022 r. usługami opieki wytchnieniowej w Programie objęto 12 osób.
programy z obszaru ochrony zdrowia
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii i Uzależnieniom Behawioralnym dla Miasta Marki na lata 2022-2025
Podstawa prawna:
Uchwała nr XLV/522/2022 Rady Miasta Marki z dnia 26 stycznia 2022 r.
Cel:
Gminny Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii i Uzależnieniom Behawioralnym dla Miasta Marki na lata 2022-2025 wskazuje zadania, które będą realizowane przez samorząd gminny w formach dostosowanych do aktualnych potrzeb lokalnych z wykorzystaniem istniejących zasobów służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkomanii oraz przemocy w rodzinie.
Głównym celem programu jest zapobieganie powstawaniu problemów związanych ze spożyciem alkoholu i innych środków zmieniających świadomość oraz przeciwdziałanie uzależnieniom behawioralnym i minimalizowanie rozmiarów i natężenia problemów już istniejących jak i rozwijanie zasobów niezbędnych do podejmowania działań profilaktycznych, terapeutycznych i rehabilitacyjnych.
Realizacja w 2022 r.:
Burmistrz Miasta Marki zaprosił rodziców na cykl warsztatów i wykładów dotyczących problematyki marihuany wśród polskiej młodzieży oraz faktów i mitów na temat gier komputerowych. Zajęcia dla rodziców odbywały się w CAF3 w okresie od 17 listopada do 21 grudnia.
Odbyły się również spotkania z ekspertami profilaktyki uzależnień, podczas których poruszane były tematy takie jak: Nastolatki i gry komputerowe, Nastolatki, a marihuana- czy nie uzależnia? Brzdąc i smartfon – kiedy i na jakich zasadach pozwalać dziecku korzystać z telefonów.
Dotacje udzielone na podstawie konkursu ofert:
Fundacja Otwarte Serce, zadanie „Prowadzenie placówki wsparcia dziennego w formie specjalistycznej”– 200.000,00 zł;
Stowarzyszenie Razem w przyszłość, zadanie „Prowadzenie świetlicy środowiskowej CHATA” - 130.000 zł.
W ramach udzielonej dotacji na wsparcie funkcjonowania placówek wsparcia dziennego fachową opieką objęto 70 wychowanków;Stowarzyszenie Q Rozwojowi, zadanie „Prowadzenie Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego dla mieszkańców miasta Marki” – 109.178,44 zł. W ramach udzielonej dotacji zrealizowano 731 porad dla 204 osób według poszczególnych specjalizacji: konsultacje psychologa, konsultacje psychologa ds. przemocy, dyżury specjalisty psychoterapii uzależnień, doradcy zawodowego, prawnika, trenera kompetencji i umiejętności wychowawczych i rodzicielskich, mediatora;
Stowarzyszenie Razem w przyszłość, zadanie „Kuchenne Innowacje w świetlicy środowiskowej CHATA" - 10.000 zł. Dokonano zakupu wyposażenia kuchni w świetlicy środowiskowej CHATA.
Realizacja rekomendowanych programów profilaktycznych:
Program „Przyjaciele Zippiego” - realizowano w przedszkolach i w pierwszych klasach szkoły podstawowej, uczestniczyło 140 dzieci;
Program „Debata” - realizowano w klasach V-VII szkól podstawowych prowadzonych przez gminę, uczestniczyło 350 uczniów.
Program wypoczynku letniego i zimowego:
Lato w Markach 2022” - zajęcia profilaktyczne w oparciu o rekomendowane programy profilaktyczne realizowane były przez 5 tygodni w trzech szkołach przez 37 nauczycieli dla 1.014 uczniów;
„Zima w Markach 2022” - zajęcia profilaktyczne w oparciu o rekomendowane programy profilaktyczne realizowane były przez 2 tygodnie w czterech szkołach przez 37 nauczycieli dla 661 uczniów.
Realizacja warsztatów szkoleniowych dla rodziców i pedagogów z uwzględnieniem spotkań z ekspertami w zakresie uzależnień od substancji psychoaktywnych i uzależnień behawioralnych:
jedno szkolenie (3 godziny) dla nauczycieli w każdej szkole;
12 warsztatów (łącznie 36 godzin) dla rodziców wszystkich szkół;
8 spotkań (łącznie 16 godzin) z ekspertami w dziedzinie uzależnień dla wszystkich chętnych.
Ogółem w warsztatach uczestniczyło ok. 150 osób.
Na realizację zadań związanych z przeciwdziałaniem alkoholizmowi wydatkowano kwotę 284.850,00 zł.
Na realizację zadań związanych ze zwalczaniem narkomanii wydatkowano środki w wysokości 705.451,38 zł.
Wieloletnia Strategia Zdrowotna Gminy Miasto Marki na lata 2023-2027
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LVI/590/2022 z dnia 31 sierpnia 2022 r.
Cel:
Opracowana Strategia polityki zdrowotnej dla Gminy Miasta Marki na lata 2023-2027 ma charakter wielosektorowy, obejmujący realizację przedsięwzięć z obszaru placówek ochrony zdrowia, organizacji edukacyjnych, społecznych i innych. Zaplanowane priorytety dla polityki zdrowotnej miasta obejmują liczne zadania zdrowia publicznego, przede wszystkim z zakresu opisywanej powyżej promocji zdrowia i jej głównych narzędzi (edukacji zdrowotnej, profilaktyki i polityki zdrowotnej). Niniejsza strategia przyczynić się może do pozytywnych zmian, mających na celu poprawę stanu zdrowia mieszkańców Marek.
Głównym celem realizacji wieloletniej strategii zdrowotnej Miasta Marki jest poprawa stanu zdrowia mieszkańców mierzona obiektywnymi i subiektywnymi współczynnikami jako zwiększenie odsetka osób bez rozpoznanych chorób cywilizacyjnych oraz z prozdrowotnymi zachowaniami i postawami, w wyniku dostosowania infrastruktury oraz działań w zakresie ochrony zdrowia podejmowanych przez władze samorządowe Gminy Miasta Marki. Realizacji powyższego celu służą działania podejmowane przez władze samorządu terytorialnego zarówno merytorycznych, administracyjnych jak i organizacyjnych.
Realizacja w 2022 r.:
Przeprowadzono badania wśród mieszkańców Marek w celu zidentyfikowania głównych wyzwań w związku z realizacją Strategii. Ankietowani mieszkańcy Marek oczekiwaliby poprawy dostępności do opieki zdrowotnej m.in. w zakresie zapobieganiu i leczeniu zaburzeń psychicznych, również tych związanych z uzależnieniami.
W związku z powyższym oraz zgodnie z diagnozą i krajowymi celami polityk zdrowotnych wyznaczono szereg działań operacyjnych w tym m.in.:
promocja dostępnych badań przesiewowych w kanałach komunikacyjnych dostępnych władzom samorządowym;
współpraca z podmiotami leczniczymi w celu zwiększenia świadomości zdrowotnej mieszkańców dotyczących czynników ryzyka oraz dostępnych badań przesiewowych;
informowanie uczestników realizowanych przez samorząd programów polityki zdrowotnej, działań profilaktycznych oraz edukacyjnych o możliwości korzystania z dostępnych świadczeń opieki zdrowotnej.
W 2022 r. realizowano bezpłatne szczepienia przeciw grypie dla seniorów, które cieszą się popularnością w grupie docelowej. Podczas części edukacyjnej programu seniorzy poznają zasady i metody zapobiegania grypie.
Dużym zainteresowaniem cieszyła się także Marecka Szkoła Rodzenia. Corocznie jest skierowana do mieszkanek miasta od 24 tygodnia ciąży i ich partnerów. Organizowane są dwa cykle zajęć praktyczno-teoretycznych. Podczas spotkań nasi przyszli rodzice poznają nie tylko zasady karmienia, zajmowania się nowonarodzonym dzieckiem, ale także mają zajęcia z laktacji, z chusto noszenia czy z prawnikiem.
Program polityki zdrowotnej w zakresie szczepień profilaktycznych przeciwko grypie dla mieszkańców Gminy Miasto Marki w wieku powyżej 65 r.ż. na lata 2022-2024
Podstawa prawna:
Uchwała nr XLIX/545/2022 Rady Miasta Marki z dnia 30 marca 2022 r.
Program szczepień profilaktycznych przeciwko grypie dla mieszkańców Gminy Miasto Marki w wieku powyżej 65 r.ż. na lata 2022-2024 jest zgodny z rekomendacją nr 1/2019 z dnia 18 września 2019 r. Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w sprawie zalecanych technologii medycznych, działań przeprowadzanych w ramach programów polityki zdrowotnej oraz warunków realizacji tych programów, dotyczących profilaktyki grypy sezonowej w populacji osób w wieku 65 lat i więcej.
Cel:
Głównym celem programu jest uzyskanie nie mniejszego niż 75% poziomu zaszczepienia w populacji mieszkańców Gminy Miasto Marki zakwalifikowanych do programu. Celem szczegółowym Programu jest zwiększenie wiedzy mieszkańców Gminy Miasto Marki na temat zagrożeń dla zdrowia związanych z grypą oraz możliwości zapobiegania tej jednostce chorobowej.
Realizacja w 2022 r.:
Osiągnięcie założeń Programu możliwe było poprzez realizację działań profilaktycznych obejmujących przeprowadzenie szczepień ochronnych oraz edukację zdrowotną.
W ramach działań informacyjno-edukacyjnych dystrybuowano broszury informacyjno - edukacyjne oraz organizowano otwarte spotkania w tym zakresie. Działaniami edukacyjno-informacyjnymi oraz szczepieniami objęto w sumie w 2022 r. 425 osób.
Program polityki zdrowotnej w zakresie szczepień profilaktycznych przeciwko grypie osób od 65 roku życia zamieszkałych na terenie Gminy Miasto Marki obejmował następujące interwencje:
przeprowadzenie badania lekarskiego przez lekarza kwalifikującego do szczepienia;
poinformowanie o możliwości wystąpienia niepożądanych odczynów poszczepiennych i sposobie postępowania w sytuacji ich wystąpienia, przekazanie osobom zaszczepionym ulotki informacyjnej zastosowanego preparatu (ulotka producenta dołączona do opakowania szczepionki), przekazanie broszur informacyjno-edukacyjnych;
szczepienia przeciwko grypie wykonano szczepionką czterowalentną dostępną na polskim rynku i dopuszczoną do stosowania w Polsce, aktualną w sezonie epidemicznym 2022, u osób w wieku 65+, zamieszkałych na terenie Gminy Miasto Marki;
opracowanie formularzy ankiet oceniających poziom satysfakcji z realizacji Programu;
ocenę poziomu satysfakcji z realizacji Programu na podstawie przeprowadzonych ankiet wśród odbiorców Programu;
wydanie zaświadczeń potwierdzających przeprowadzenie badania kwalifikującego do szczepienia oraz wykonanie szczepienia osobom zakwalifikowanym, a następnie wydanie zaświadczeń o przebytym szczepieniu.
Na szczepienia dla seniorów na trzyletni okres założono 180.000 zł, w 2022 r. wykorzystano 59.940 zł.
Odnotowano wzrost liczby osób z grup podwyższonego ryzyka, szczególnie ludzi starszych, które zdecydowały się zaszczepić przeciwko grypie. Liczba chętnych zgłaszających się na szczepienia stale rośnie i zainteresowanie jest zdecydowanie wyższe niż pula szczepień, za jakie może zapłacić gmina.
Na podstawie pretestów i posttestów (423 ankiety) stwierdzono, że u ponad 85% uczestników programu wzrosła wiedza na temat korzyści wynikających ze szczepień i preferowanych zachowań, które zmniejszać będą ryzyko zachorowania na grypę.
Kontynuacja realizacji na lata 2022-2024 Programu Polityki Zdrowotnej w zakresie działań edukacyjnych dla przyszłych rodziców zamieszkujących Gminę Miasto Marki na lata 2019 - 2021
Podstawa prawna:
Uchwała nr XL/486/2021 Rady Miasta Marki z dnia 24 listopada 2021 r.
Cel:
Cel główny Programu to wzrost o 10% liczby osób uczestniczących w działaniach edukacyjnych dotyczących opieki rodzicielskiej nad nowo narodzonym dzieckiem na terenie Gminy Miasto Marki, w latach 2022–2024. Szczegółowymi celami programu są:
wzrost o 10% poziomu świadomości populacji w wieku rozrodczym na terenie Gminy Miasto Marki w latach 2022–2024, w kwestii czynników ryzyka wystąpienia chorób zakaźnych u nowo narodzonych dzieci;
wzrost o 10% poziomu świadomości kobiet i mężczyzn na terenie Gminy Miasto Marki w latach 2022–2024, w zakresie profilaktyki chorób przenoszonych drogą płciową oraz edukacji seksualnej;
wzrost kompetencji z zakresu zagadnień dotyczących ciąży, porodu, połogu i opieki nad niemowlęciem, poprzez uczestnictwo w działaniach edukacyjnych u 10% rodziców poprzez wzrost nabytych umiejętności;
podniesienie poziomu wiedzy z zakresu prawidłowej opieki nad dzieckiem, a także pierwszej pomocy przedmedycznej na terenie Gminy Miasto Marki w latach 2022–2024.
Realizacja w 2022 r.:
W 2022 r. odbyły się 2 edycje programu na łączną kwotę 20.000,00 złotych. Z badań i ewaluacyjnych w postaci pre- i posttestów oraz ankiet wynika, że ankietowani w sposób dobry i bardzo dobry ocenili zarówno jakość obsługi jak i działania edukacyjno-informacyjne oraz zajęcia praktyczne i sposób przekazywania wiedzy. Chwalone były dobór technik i materiałów edukacyjnych, ich poziom merytoryczny oraz kompetencje personelu prowadzącego zajęcia i wykłady.
Programem zostało objętych 49 osób. Działania informacyjne natomiast trafiły do 25 tys. osób.
Gmina Miasto Marki jako jedna z 7 gmin otrzymała dofinansowanie z Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ na realizację programu polityki zdrowotnej w zakresie działań edukacyjnych dla przyszłych rodziców zamieszkujących Gminę Miasto Marki w kwocie 12.000 zł. Finalnie dofinansowanie z NFZ wyniosło 11.920 zł, czyli 40% poniesionych faktycznie kosztów przez Gminę.
Kontynuacja realizacji na lata 2022 – 2024 programu polityki zdrowotnej w zakresie działań edukacyjnych dla dzieci z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej zamieszkujących Gminę Miasto Marki na lata 2019 – 2021
Podstawa prawna:
Uchwała nr XL/486/2021 Rady Miasta Marki z dnia 24 listopada 2021 r.
Cel:
Celem głównym Programu był wzrost wiedzy i umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej u 25% dzieci zamieszkujących Gminę Miasto Marki, uczęszczających do publicznych przedszkoli i klas I-III publicznych szkół podstawowych, w latach 2022–2024.
Realizacja w 2022 r.:
Zajęcia z edukacji zdrowotnej prowadzone były w formie wykładów, warsztatów, pogadanek i dyskusji oraz zabaw i pokazów. Forma zajęć była dostosowana do wieku uczestników, aby maksymalnie uaktywnić i wzbudzić zainteresowania grupy docelowej.
W przedszkolach działania edukacyjne dla dzieci składały się z 1,5 godziny zegarowej zajęć w formie aktywizacji/zabawy i pogadanki dla podopiecznych przedszkoli, 2 razy w trakcie semestru. Obejmowały m.in. przekazanie informacji o podstawowych metodach udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej i elementach anatomii człowieka, w tym podstawowych stanów zagrożenia życia, zasad ochrony własnego życia i zdrowia podczas udzielania pierwszej pomocy oraz poprawnego wzywania służb ratowniczych, a także dokonania na miejscu zdarzenia oceny bezpieczeństwa swojego i osoby poszkodowanej oraz ułożenia jej w pozycji bezpiecznej;
Działania edukacyjne dla uczniów składały się z 2 godzin lekcyjnych zajęć prowadzonych w formie pogadanki/wykładu, wraz z nauką umiejętności praktycznych dla uczniów klas I–III w szkole podstawowej, 2 razy w trakcie semestru. Obejmowały m.in. przekazanie informacji o podstawowych metodach niesienia pierwszej pomocy przedmedycznej, jej podstawach prawnych i moralnych i o elementach anatomii człowieka, w tym rozpoznawania podstawowych stanów zagrożenia życia, zasad ochrony własnego życia i zdrowia podczas udzielania pierwszej pomocy (w tym m.in. użycia defibrylatora, ułożenia bezpiecznej pozycji), podstawy mechanizmów, w których przebiega nagłe zatrzymanie krążenia u osób dorosłych, poznać „łańcuch przeżycia”.
Na koniec cyklu zajęć dla wszystkich uczestników przekazane były dyplomy oraz komiksy tematyczne. Każda grupa otrzymywała także gry planszowe do późniejszego wykorzystania. Na koniec zajęć przeprowadzony był konkurs plastyczny, a nagrodą w nim był wyjazd na salę zabaw (przedszkola) i parku trampolin (szkoły).
W 2022 r. na realizację programu wydatkowano 99.793 zł. Działaniami edukacyjnymi objęto 2.679 osób.
programy z obszaru ochrony środowiska
Plan adaptacji do zmian klimatu dla Gminy Miasto Marki
Podstawa prawna:
Uchwała nr LX/622/2022 Rady Miasta Marki z dnia 30 listopada 2022 r.
Cel:
Miejski Plan Adaptacji do zmian klimatu został opracowany w 2022 r. przy udziale dofinansowania ze środków funduszu spójności w ramach projektu „Budowa i remont kanalizacji deszczowej oraz infrastruktury towarzyszącej w mieście Marki cz. I”. Miejski plan adaptacji do zmian klimatu obejmuje horyzont do 2026 r. W 2022 r. nie były monitorowane żadne wskaźniki rezultatu.
Realizacja w 2022 r.:
W trakcie przygotowania niniejszego Planu sporządzono diagnozę, w ramach której przeprowadzono analizy zagrożeń wynikających ze zmian klimatu. Zakres analiz obejmował ocenę poszczególnych, mierzalnych czynników klimatycznych udostępnianych przez IMGW na przestrzeni wielolecia obejmującego lata 1981-2021. Wykonano także analizę aktualnych dokumentów strategicznych miasta oraz innych opracowań dostarczających wiedzy na temat uwarunkowań przyrodniczych, klimatycznych, społecznych i gospodarczych. Do oceny prognozowanych zmian klimatu i związanego z nimi ryzyka wykorzystano również scenariusze zmian klimatycznych przygotowane w ramach europejskiej inicjatywy EURO-CORDEX . Na podstawie sporządzonej diagnozy oceniono podatność miasta na skutki zmian klimatu, a następnie opracowano opcje adaptacji.
Dodatkowo na etapie sporządzania MPA, stworzono możliwość udziału mieszkańców oraz interesariuszy Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu gminy Miasta Marki. Przygotowano artykuł oraz quiz dotyczący problematyki zmian klimatu i ich wpływu na funkcjonowanie miasta. Artykuł oraz quiz poza celem edukacyjnym, miały także na celu rozpoznanie potrzeb mieszkańców i interesariuszy, poinformowanie o celu i przedmiocie opracowania oraz zaangażowaniu ich w proces tworzenia dokumentu.
Program Ochrony Środowiska dla Gminy Miasto Marki na lata 2022-2025 z perspektywą na lata 2026-2029
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LVI/591/2022 Rady Miasta Marki z dnia 31 sierpnia 2022 r.
Cel:
Niniejszy Program, będący podstawowym narzędziem prowadzenia polityki ekologicznej miasta, ma na celu poprawę stanu środowiska oraz zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi. Podejmowane zadania mają zapewnić skuteczne mechanizmy chroniące środowisko przed degradacją.
„Program Ochrony Środowiska dla Gminy Miasto Marki na lata 2022-2025 z perspektywą na lata 2026-2029” zawiera m. in. ocenę stanu środowiska przeprowadzoną w oparciu o analizę wyznaczonych obszarów przyszłej interwencji, cele programu ochrony środowiska, zadania i źródła ich finansowania, system realizacji programu ochrony środowiska.
Realizacja w 2022 r.:
Prowadzono szeroko zakrojone działania edukacyjne promujące i kształtujące postawy i zachowania proekologiczne, w tym m.in.:
konkurs plastyczny „Malowane Eko Zgadywanki”;
cykl Dni Ziemi – sadzenie drzew i krzewów;
Egzotyczny koniec lata – wydarzenie w Parku Briggsów;
spartakiada MSG;
zabawa świętojańska;
promocja picia tzw. kranówki, czyli Markowej Wody;
instalacja powszechnie dostępnych poidełek;
akcja informacyjna dot. wodomierzy w związku z wysoką liczbą uszkodzeń wodomierzy.
Cel:
Zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do powietrza przez dofinansowanie wymiany nieefektywnych źródeł ciepła. Program skierowany jest do właścicieli bądź współwłaścicieli budynków mieszkalnych jednorodzinnych lub wydzielonych lokali mieszkalnych w budynku jednorodzinnym.
Realizacja w 2022 r.:
Prowadzono Gminny Punkt Konsultacyjno-Informacyjny Programu „Czyste Powietrze” działający w Urzędzie Miasta Marki.
Dane dotyczące wdrażania Programu "Czyste Powietrze" na terenie Miasta Marki na dzień 30 grudnia 2022 r.:
155 wniosków złożyli mieszkańcy Marek;
109 umów podpisanych przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie z właścicielami nieruchomości;
49 zrealizowanych przedsięwzięć ekologicznych;
688.722,28 zł - wysokość wypłaconych dotacji.
Program Ograniczenia Niskiej Emisji dla Gminy Miasto Marki
Podstawa prawna:
Uchwała nr IV/43/2019 Rady Miasta Marki z dnia 23 stycznia 2019 r.
Cel:
Niniejszy dokument wyznacza kierunki i działania miasta zmierzające do redukcji emisji gazów cieplarnianych, poprawy efektywności energetycznej oraz wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Podejmowane działania dotyczą przede wszystkim zadań związanych z transportem, oświetleniem ulicznym, budownictwem publicznym, gospodarką przestrzenną oraz produkcją energii elektrycznej i ciepła.
Realizacja w 2022 r.:
Wysokość dotacji celowej na wymianę "kopciucha" wynosiła 75% kosztów kwalifikowanych na realizację jednego zadania, jednak nie więcej niż 7.500,00 zł brutto. Wnioski o udzielenie dotacji celowej można było składać w terminie od 1 kwietnia do 15 lipca 2022 r.
10 lutego 2022 r. został złożony wniosek do Województwa Mazowieckiego na dofinansowanie zadania pn.: "Zakup narzędzi do kontroli palenisk domowych na terenie Gminy Miasto Marki" w ramach programu "Mazowsze dla czystego powietrza 2022". Uzyskał pozytywną opinię i 30 maja Burmistrz Jacek Orych, wraz z Panią Skarbnik - Beatą Orczyk podpisali umowę z Województwem Mazowieckim o udzieleniu pomocy finansowej w formie dotacji celowej z budżetu Województwa Mazowieckiego.
Program usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta Marki
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXIV/179/2016 Rady Miasta Marki z dnia 24 lutego 2016 r.
Cel:
Niniejszy Program ma na celu zaplanowanie bezpiecznego dla zdrowia mieszkańców i środowiska naturalnego usunięcia wyrobów zawierających azbest z obszaru Miasta w perspektywie czasowej do 2032 r.
Realizacja w 2022 r.:
W 2022 r. w ramach bezpłatnej akcji organizowanej przez Starostwo Powiatowe w Wołominie z terenu Gminy Miasto Marki odebrano i przekazano do unieszkodliwienia 16,36 Mg z 9 nieruchomości prywatnych. Od 2018 r. zebrano łącznie 112,05 Mg azbestu.
programy z obszaru gospodarki mieszkaniowej
Strategia Mieszkaniowa Miasta Marki na lata 2016-2025
Podstawa prawna:
Uchwała nr XXXVIII/269/2016 Rady Miasta Marki z dnia 21 grudnia 2016 r.
Cel:
Strategia ma na celu tworzenie warunków, które zapewnią mieszkańcom zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych. Podejmowane działania pozwalają utrzymać w należytym stanie technicznym zasób mieszkaniowy Miasta Marki, przede wszystkim poprzez realizację planu remontów i modernizacji.
Realizacja w 2022 r.:
Prowadzono działania w głównych obszarach:
Nakłady na remonty i modernizacje gminnych zasobów mieszkaniowych.
Wydatki na materiały uległy zmniejszeniu w stosunku do 2021 r. o ok. 16% do kwoty 110 tys. zł, natomiast zakup usług remontowych – zmniejszono o 34% (do kwoty 210 tys. zł) w stosunku do roku 2021, wydatki inwestycyjne w kwocie 450 tys. zł – co stanowi wzrost o 109% w stosunku do 2021 r.;Realizacja założeń Lokalnego Programu Rewitalizacji.
Powierzchnia nowych lub wyremontowanych mieszkań socjalnych/komunalnych pozostających w zasobach miasta w 2022 r. wyniosła 405,04 m2., a lokali usługowych w zasobie miasta w 2022 r. było 9.
W ramach LPR do 2022 r. nie zgłaszano działań służących poprawie stanu technicznego zasobów mieszkaniowych znajdujących się na terenie gminy a niebędących własnością GMM;Program usuwania wyrobów zawierających azbest.
W ramach bezpłatnej akcji organizowanej przez Starostwo Powiatowe w Wołominie z terenu Gminy Miasto Marki w 2022 r. odebrano i przekazano do unieszkodliwienia 16,36 Mg z 9 nieruchomości prywatnych;Program zamian lokali.
W 2022 r. kontynuowane było wsparcie lokatorów przez Gminę przy zamianie lokali, którzy składali wnioski do Komisji Mieszkaniowej. W związku z trudnością w znalezieniu chętnych do zamiany, Komisja Mieszkaniowa stworzyła osobną listę chętnych do zamiany i informacje dotyczące np. wielkości i położenia lokalu w budynku. W 2022 r. zamieniono 12 lokali komunalnych;Program odpracowywania zaległości.
Podpisano 5 umów na odpracowywanie. Jedna osoba nie podjęła pracy, jeden wniosek został rozpatrzony negatywnie. Odpracowano łączną kwotę 6.284,30 zł;Systematyczna (coroczna) aktualizacja stawek czynszowych.
Stawki czynszowe podlegają corocznej analizie i ewentualnej zmianie. W 2022 r. bazowe stawki czynszu nie uległy zmianie;Windykacja zaległości czynszowych i opłat niezależnych od właściciela zasobów.
W Zakładzie Usług Komunalnych jest zatrudniona osoba, zajmująca się monitoringiem zadłużeń (lokale mieszkalne, użytkowe i dzierżawy gruntu), windykacją należności i obsługą wniosków umorzeniowych oraz dotyczących rozłożenia płatności na raty. W 2022 r. wystawiono 559 wezwań do zapłaty dla czynszów na kwotę ponad 5 mln zł, 132 wezwania dla dzierżaw na kwotę 2,8 mln zł. Wszczęto 11 egzekucji (134,7 tys. zł), z czego 4 zawieszono a 1 umorzono. 11 płatności rozłożono na raty na podstawie umowy;Stworzenie programu budowy WC i łazienek w lokalach mieszkalnych.
Wszystkie wyremontowane i przekazywane nowym najemcom lokale wyposażone były w WC i brodzik, a niektóre także w niewielki aneks kuchenny.
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Miasta Marki na lata 2022-2026
Podstawa prawna:
Uchwała nr LIV/572/2022 Rady Miasta Marki z dnia 29 czerwca 2022 r.
Cel:
W okresie objętym kolejnym Programem podejmowane będą działania umożliwiające pozyskanie zewnętrznych środków finansowych na realizację przedsięwzięć remontowych, modernizacyjnych i inwestycyjnych w celu poprawy technicznej oraz wyposażenie w infrastrukturę zasobu mieszkaniowego.
Realizacja w 2022 r.:
Zakład Usług Komunalnych zawiera w imieniu Gminy umowy najmu lokali komunalnych, socjalnych i użytkowych, umowy dzierżawy gruntów oraz umowy użyczenia nieruchomości stanowiących mienie komunalne Gminy. Z tytułu przedmiotowych umów pobierany jest czynsz mieszkaniowy i dzierżawny od najemców oraz opłaty za dostawę mediów (woda, odprowadzanie ścieków/nieczystości płynnych oraz odbiór odpadów komunalnych) płatne łącznie z czynszem. Łączne dochody, w tym z czynszów, wyniosły 1,75 mln zł.
Na gospodarowanie mieszkaniowym zasobem gminy wydatkowano 2.287.600,39 zł. Sporą część wydatków podjęły wydatki inwestycyjne, w tym:
budowa przyłączy wodnych, kanalizacyjnych i gazowych w budynkach komunalnych (63.428,34 zł),
modernizacja instalacji elektrycznej w budynkach komunalnych (35.927,22 zł),
modernizacja lokalu komunalnego (111.000,00 zł),
modernizacja dachu i kominów w budynku przy ul. Wspólnej 30 (86.397,01 zł),
modernizacja kamienic etap A (2.952,00 zł),
montaż wodomierzy z odczytem radiowym w budynkach komunalnych (18.584,72 zł).
programy z obszaru gospodarki komunalnej
Wieloletni Plan Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Urządzeń Kanalizacyjnych na lata 2020-2024
Podstawa prawna:
Uchwała nr XXVI/324/2020 Rady Miasta Marki z dnia 30 września 2020 r., zaktualizowany uchwałą nr XXXIII/419/2021 Rady Miasta Marki z dnia z 28 kwietnia 2021 r.
Cel:
W ramach sporządzonego dokumentu określono planowane inwestycje i poziom nakładów planowanych na ich realizację, uzasadnienie konieczności ich realizacji oraz określenie zakresów rzeczowych prac.
Realizacja w 2022 r.:
Wodociąg Marecki Sp. z o.o. prowadził działania związane z rozbudową sieci wod-kan, będące bądź kontynuacją wcześniejszych zamierzeń inwestycyjnych, w tym realizacji Projektu nr POIS.02.03.00-00-0024/17 „Budowa kanalizacji sanitarnej na obszarze aglomeracji miasta Marki – ETAP III” przy współudziale środków unijnych (dotacji) i środków NFOŚiGW (pożyczka), bądź uczestnicząc w inwestycjach miejskich czy wreszcie odkupując sieci od deweloperów.
Przygotowując budowę drugiego ujęcia wody na SUW-2, w latach 2021-2022 ze środków własnych wykonano:
otwór badawczy i ustalono zasoby eksploatacyjne przyszłego ujęcia wody,
wykupiono sieci wod-kan od kilku deweloperów,
nadzorowano i sfinansowano budowę sieci wod-kan w ul. Kościelnej (dawnej ul. Projektowanej - I etap) w ramach wspólnej inwestycji z UMM,
zakończono realizację sieci kanalizacji sanitarnej w ramach Etapu III Projektu – ostatnim odcinkiem była sieć w ul. Budowlanej,
zakończono realizację stacji Obsługi Samochodu Specjalistycznego (SOSS), co usprawni czyszczenie sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej na terenie miasta.
Długość sieci wodociągowej osiągnęła w 2022 r. 149,51 km długości, natomiast kanalizacyjnej - 220,71 km.
Łącznie wydatki inwestycyjne wyniosły 5,36 mln zł.
Z uwagi na ograniczone możliwości finansowe, nie podejmowano inwestycji własnych (np. w ul. Kurpińskiego czy ul. Reymonta lub rozbudowa SUW-2 do docelowej wydajności). Z tego samego powodu odstąpiono od szeregu planowanych działań remontowych. Część deweloperów z uwagi na panujące otoczenie ekonomiczne zrezygnowała z inwestycji w budownictwo mieszkaniowe, a tym samym z inwestycji w sieci wod-kan, wcześniej planowanych i przewidzianych w WPI 2020-2024 do współfinansowania ze środków Spółki. Na powyższe miały wpływ m.in. inflacja oraz konflikt w Ukrainie.
Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Miasto Marki w 2022 r.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LI/557/2022 Rady Miasta Marki z dnia 27 kwietnia 2022 r.
Cel:
Program ma na celu ograniczenie zjawiska bezdomności zwierząt domowych i gospodarskich oraz zapewnienie właściwej opieki bezdomnym zwierzętom domowym i gospodarskim.
Realizacja w 2022 r.:
Prowadzono sterylizację/ kastrację kotów wolno żyjących, dokarmianie kotów w okresie mroźnej i śnieżnej zimy, zapewniano miejsca w schronisku dla bezdomnych zwierząt oraz całodobową opiekę weterynaryjną dla zwierząt poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych.
Ponownie realizowano program bezpłatnej sterylizacji, kastracji i znakowania psów i kotów domowych. Wnioski o sfinansowanie zabiegów można było składać od 20 maja do 31 sierpnia 2022 r.; wymogiem było posiadanie ważnej Mareckiej Karty Mieszkańca. Program obejmuje bezpłatne zabiegi weterynaryjne z zakresu sterylizacji, kastracji, znakowania psów i kotów domowych.
programy z obszaru ŁADU PRZESTRZENNEGO i rewitalizacji
studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Marek
Podstawa prawna:
Nr XXXI/226/2012 Rady Miasta Marki z dnia 24 października 2012 r. (z późń. zm.).
Cel:
Niniejszy dokument określa politykę przestrzenną miasta, w tym lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego. Ustalenia studium są wiążące przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Realizacja w 2022 r.:
Na podstawie Studium uchwalono 9 zmian miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz przyjęto dwie nowe uchwały.
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Miasto Marki na lata 2018-2026
Podstawa prawna:
Uchwała nr XXXIII/418/2021 Rady Miasta Marki z dnia 28 kwietnia 2021 r.
Cel:
Niniejszy dokument strategiczny określa przede wszystkim cele i kierunki działań rewitalizacyjnych miasta w horyzoncie czasowym 2016-2023.
Realizacja w 2022 r.:
W 2022 r. realizowane były działania polegające na wzmacnianiu wiedzy i kompetencji pracowników UM Marki poprzez współpracę z Narodowym Instytutem Dziedzictwa w ramach projektu „Wzorcowa rewitalizacja”.
W ramach zadań podstawowych Gminnego Programu Rewitalizacji zrealizowano następujące zadania:
opracowano i wydrukowano informator prezentujący ciekawe miejsca w Markach pn. „Potencjał wykorzystania walorów historycznych i kulturowych podobszarów rewitalizacji”
rozpoczęto remont pozostałych zabytkowych kamienic braci Briggsów, przy ul. Piłsudskiego 84, Jasna 5 i 7, Słowackiego 1 i 3, Barska 2, 4 i 6, na który pozyskano dofinansowanie z Programu Inwestycji Strategicznych „Polski Ład” (więcej tutaj);
w ramach inicjatywy społecznej zgłoszony został wniosek w ramach konkursu fundacji „Most the Most” na rewaloryzacje zabytkowej fabryki Briggsów. Wniosek nie otrzymał dofinansowania;
prowadzono prace konserwatorskie przy zabytkowym parowozie z tendrem z 1953 roku zlokalizowanym w Markach (więcej: Inwestycje);
zrealizowano zadanie „Weź sadzonkę, zadbaj o powietrze w swoim domu” – w dniu 25 września, w trakcie trwania XVII Spartakiady Rodzinnej, pracownicy Wydziału Ochrony Środowiska prowadzili akcję pn. "Weź sadzonkę, zadbaj o powietrze w swoim domu". Rozdano 350 szt. sadzonek.
Lista przedsięwzięć rewitalizacyjnych
programy z obszaru oświaty
Program stypendialny Miasta Marki
Podstawa prawna:
Uchwała nr XII/149/2019 Rady Miasta Marki z dnia 28 sierpnia 2019 r.
Cel:
Stypendium miasta Marki można otrzymać za bardzo dobre wyniki w nauce osiągnięcia artystyczne i sportowe. W ramach realizowanego Programu Stypendialnego tworzony jest corocznie fundusz o charakterze motywacyjnym. O stypendia mogą ubiegać się uczniowie szkół ponadpodstawowych i studenci wyższych uczelni posiadający Marecką Kartę Mieszkańca.
Realizacja w 2022 r.:
Przyznano:
6 stypendiów w kategorii osiągnięć w nauce uczniów szkół ponadpodstawowych,
6 stypendiów w kategorii osiągnięć w nauce studentów wyższych uczelni,
2 stypendia w kategorii osiągnięć artystycznych,
6 stypendiów w kategorii osiągnięć sportowych.