SYSTEM OŚWIATOWY MIASTA

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizowała zadania oświatowe wynikające z ustawy o samorządzie gminnym, ustawy Prawo oświatowe, ustawy Karta Nauczyciela, ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, ustawy o systemie informacji oświatowej oraz ustawy o systemie oświaty.

OŚWIATA - PODSTAWOWE PARAMETRY

2 843

Liczba dzieci objętych nauczaniem przedszkolnym


Liczba dzieci w wieku 3-6 lat objęta wychowaniem przedszkolnym (przedszkola publiczne i niepubliczne oraz oddziały przedszkolne w szkołach).

116,95%

Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej


Wskaźnik określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku 3-6 lat  w przedszkolach publicznych i niepublicznych oraz oddziałach przedszkolnych w szkołach) w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku z terenu miasta.

22,82

Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych


Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.

2,21

Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w SP


Wskaźnik określa ilu nauczycieli przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.


4 338

Liczba uczniów w szkołach podstawowych

107,87%

Współczynnik skolaryzacji w szkołach podstawowych


Wskaźnik określa jaki odsetek dzieci objętych obowiązkiem szkolnym pobiera naukę w szkole podstawowej (szkoły publiczne i niepubliczne).

10,34

Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych


Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na 1 etat nauczycielski w szkole podstawowej. 

10,20

Wskaźnik efektywności zatrudnienia nauczycieli


Wskaźnik określa ilu uczniów potrzeba, aby sfinansować 1 umownie liczony etat nauczyciela.

SYSTEM OŚWIATOWY gminy miasta marki W 2022 R.

W 2022 r. Gmina Miasto Marki prowadziła następujące publiczne placówki oświatowe: 

Sieć placówek publicznych uzupełniły 3 przedszkola prowadzone przez osoby fizyczne:


Ponadto funkcjonowała w Markach  następująca  sieć niepublicznych placówek oświatowych: 

W Gminie funkcjonuje Centrum Usług Wspólnych (CUW), które w 2022 r. realizowało zadania statutowe związane z zapewnieniem obsługi finansowo-księgowej wszystkim szkołom i przedszkolom prowadzonym przez gminę, obsługi w zakresie przekazywania  i rozliczania dotacji dla pozostałych publicznych i niepublicznych placówek oświatowych mających siedzibę na terenie Gminy Miasto Marki oraz było odpowiedzialne za realizację zadań oświatowych przypisanych organom prowadzącym w przepisach prawa oświatowego. 

Wydatki związane z bieżącym utrzymaniem Centrum Usług Wspólnych  w Markach  w 2022 r. wyniosły 1.717.082 zł w porównaniu z 2021  r. wzrosły o 14,0 %.

Organizacja szkół i przedszkoli w roku szkolnym 2021/2022

771

Liczba zatrudnionych pracowników ogółem w roku szkolnym 2021/2022

597

Liczba zatrudnionych nauczycieli w roku szkolnym 2021/2022

174

Liczba zatrudnionych pracowników administracji i obsługi w roku szkolnym 2021/2022

Nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi

Nauczyciele wg stopnia awansu zawodowego

Rok szkolny 2021/2022 był ostatnim rokiem obowiązywania dotychczasowego systemu awansu zawodowego nauczycieli. W lipcu i sierpniu 2022 r. wprowadzono nowe przepisy prawa, obowiązujące od 1 września 2022 r., na mocy których zostały zlikwidowane dwa stopnie awansu – nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy. Zastąpił je status nauczyciela początkującego:

Baza lokalowa szkół podstawowych i przedszkoli

2 582 954

Wartość dotacji przekazana dla niepublicznych szkół w 2022 r.

26 952186

Wartość dotacji przekazana dla publicznych i niepublicznych przedszkoli w 2022 r.

2 447 850

Wartość dotacji dotacji udzielonej na dzieci zamieszkałe na terenie Gminy a uczęszczające do przedszkoli publicznych i niepublicznych położonych na terenie innych gmin  w 2022 r.

Realizacja zadań oświatowych związanych z utrzymaniem bieżącym i zapewnieniem prawa i obowiązku wychowania przedszkolnego, z prowadzeniem szkół podstawowych, liceum ogólnokształcącego, dotowaniem przedszkoli i szkół publicznych i niepublicznych prowadzonych przez osoby fizyczne i osoby prawne oraz z zapewnieniem obsługi ekonomiczno-administracyjnej realizowanej przez CUW, pochłonęła kwotę 100.231.385 zł (wzrost o 14,74% w porównaniu z 2021 r.). 

Suma subwencji oświatowej (przeznaczonej tylko na koszty bieżącego utrzymania szkół, na 6 – latków w przedszkolach oraz na wychowanków niepełnosprawnych w przedszkolach), dotacji na wychowanie przedszkolne oraz zwrotu dotacji od innych gmin, środków pozyskanych z Funduszu Pomocy Ukrainie oraz innych dofinansowań pozyskanych przez Gminę Marki w 2022 r. to kwota 50.667.909 zł (wzrost o 21,77 %). Środki te pokrywają jedynie w 50,55% wydatki związane z utrzymaniem i obsługą placówek oświatowych. W 2021 r. wskaźnik ten wyniósł 47,54%, a w 2020 r. - 46,99 %, w 2019 r. - 48,89%, a w 2018 r. – 50,6%.

Dotacje światowe otrzymane przez Gminę w 2022 r.

 Liczba uczniów/wychowanków/uczestników z Ukrainy przyjętych do szkół i placówek oświatowych w związku z trwającym konfliktem zbrojnym (średnia miesięczna)

Do przedszkoli, szkół podstawowych oraz LO prowadzonych przez gminę od momentu wybuchu konfliktu zbrojnego w Ukrainie uczęszczało średnio miesięcznie 257 dzieci i uczniów z Ukrainy o statusie uchodźcy.

W dwóch szkołach dla uczniów z Ukrainy uruchomiono od marca dodatkowe 3 oddziały klas przygotowawczych: w SP 2 – na poziomie klas IV-VI i na poziomie klas VII-VIII oraz w SP 3 na poziomie klas I-III. Od września funkcjonowało w tych szkołach już pięć oddziałów klas przygotowawczych: w SP 2 na poziomie klas IV-VI dwa oddziały oraz w SP 3 na poziomie klas I-III dwa oddziały i jeden oddział na poziomie klas VII-VIII. Ponadto szkoły zapewniły wszystkim uczniom o statusie uchodźcy z Ukrainy dodatkową naukę języka polskiego w wymiarze 5 godzin w tygodniu. 

W szkołach w których funkcjonowały oddziały klas przygotowawczych zatrudniono cztery osoby z Ukrainy na stanowiskach pomocy nauczycieli. Ich zadaniem była pomoc uczniom z Ukrainy i współpraca z nauczycielami polskimi i rodzicami uczniów z Ukrainy. 

Na organizację nauki, wychowania i opieki nad uczniami z Ukrainy gmina otrzymała w 100% środki z Funduszu Pomocy Ukrainie. Szkoły i przedszkola prowadzone przez gminę wydatkowały na ten cel kwotę 2.067.676 zł. Były to zarówno wydatki osobowe na dodatkowe wynagrodzenia dla nauczycieli i pracowników administracji i obsługi, na  wydatki rzeczowe związane z zakupem dodatkowego wyposażenia dla oddziałów przygotowawczych, z zakupem niezbędnych pomocy dydaktycznych oraz podręczników i materiałów ćwiczeniowych oraz częściowe pokrycie kosztów utrzymania placówek, do których uczęszczały uczniowie i dzieci z Ukrainy.

działalność na rzecz uczniów